2 Aralık 2013 Pazartesi

Meme (Emme) Grevi: "Grevlerin En Çetini !"


Emzirme deneyimi yaşayıpta meme grevi de neymiş diyenleriniz var ise, hem şansınız yaver gitmiş hem de cam kenarına düşmüşsünüz diyebilirim...

Literatürde olayın adı Nursing Strike olarak geçiyor, Türkçe kaynaklarda emme ve meme grevi şeklinde iki farklı kullanımı var. Ama ben "meme grevini" kullanmayı tercih ediyorum. Çünkü bebeğin (en azından Güneyin) sorunu memeyle bence. Biberondan bir şekilde beslenmeyi kabul ediyor yeni emiyor, sorun emme değil meme !

Öyle bir grev ki sadece anne sütüyle beslenen bebeğiniz aç aç yatıyor, kalkıyor öyle yaşıyor...(anne olmuşum ben ya, aç aç yatıyor falan :) saatlerce aç kalsa da emmiyor...bir nevi açlık grevi de (hangi davadan diye soran arkadaşlarım bile oldu :) denebilir. Olay şöyle gelişti; günlerden bir gün Güneyimin daha memeye yaklaşırken açılan o kuş ağzı aniden
açılmaz oldu. Açılmamakla kalmıyor bir de kendini tüm gücüyle geriye itiyor, memeyi görünce şeytan görmüşe dönüyordu Güney. Uzun bir süre ne yapacağımı bilemedim, soluğu sağlık ocağında aldım bir kilosuna bakayım dedim. Tahmin ettiğim gibi 15 günde 150gr falan almıştı. Henüz daha 3.5 aylıktı. Tabi doktorda aldık soluğu ve meme grevi denilen şey ile tanışmış olduk. Tam 1.5 ay sürdü grevimiz...



Bu 1.5 aylık süreçte ise emmesinin tek yolu uyuması idi. Uykuya dalınca gözleri kapalıyken memeyi alıyordu. İlk zamanlar sütümü sağıp biberonla vermeyi de denedim ama sütüm biberonla sağacak kadar çok çıkmıyordu. Bu da moralimi çok bozduğu için sütüm iyice azalıyordu. Üstelik bu süt öyle birşey ki sağmayla gelmiyor, ancak bebek emdiği zaman geliyor. Emmediği dönemde sütümde ciddi oranda azalma oldu. Tabi bu kısır döngü insanın moralini çok bozuyor. Sinir stres bebeğinize de yansıyor elinizde olmadan...

Sadece beslenme için 5-10 dakikalığına uykuya geçtiğini bilirim oğlum Güney'in...tabi bu durum uyku düzenini de olumsuz etkiliyor. Şimdi Güney, 6 aylık olmasına rağmen hala uykuda beslenme alışkanlığını bırakamıyor. Uyku konusu zaten derin bir muamma şu sıralar...ayakta sallamayı bıraktık, kendi kendine uykuya dalmayı öğretmeye çalışıyoruz...nedense bütün yöntemler elimizde patlıyor..bu da başka bir postun konusu olsun. Bu Meme grevi denilen şey gelip geçiyor ama bebeğinizde istemediğiniz herhangi bir alışkanlığın kalıcı olmasına da etki ediyor. Mesela uykuda beslenme, uyku bozuklukları, gece uyanmaları vb...

Meme grevi olayının başımıza geldiğini kabullendikten sonra internetten konuyu enine boyuna araştırdım. Benzer durumu yaşayan annelerle deneyim paylaşımlarım oldu. Paylaşımlar yalnız olmadığını anlamanı sağlıyor, çok iyi gelmişti.

Meme grevinin başlıca nedenleri ise;
- Sütün az/çok gelmesi. Az gelirse emzirmeden önce sütü göğsün ucuna getirmek gerekiyor. Çok gelirse bedenimizi arkaya doğru eğimli tutarak emzirmek gerekiyor, sütün akış hızını azaltmak için.
- Kokunuzun veya parfümünüzün değişmesi
- Memeyi tam kavrayamama, doğru yerleşememe (bu meme ucunuzun da yara olmasına neden olabilir)
- Bebeğinizin kulak iltihabı, geniz akıntısı, diş ağrısı vb bir rahatsızlığının olması
- Annenin mimikleri, ses tonu veya farklı bir şekilde sinirli, stresli olduğunu bebeğin hissetmesi ve üzerine alınması (her şeyden anlıyor bu bebişlerrr)
- 3. aydan sonra ilgi ve duyularının dış dünyaya açılması, ilgisini çekebilecek şeylerin az olduğu sessiz ve loş ortamlarda emzirilmesi gerekiyor.

Bu nedenlerden biri bile yeterli oluyor grev yapması için minik işçilerin :)
Bu dönem içerisinde bebeğinizin anne sütü almaya devam etmesi için ısrarlı olmak ve sık sık memeyi teklif etmek gerekiyor. Kimi anneler kucakta yürüyerek, gezerek emzirme ve yatarak emzirme gibi emzirme pozisyonlarının değiştirilmesinin de olumlu sonuç verdiğini söylüyor. Bizde sadece uykuda emzirme sonuç verdi. Grevin sürdüğü 1.5 ay boyunca annemin bir ara bulucu olarak Güney'e "Oğlum hadi bitir artık grevi ! Bak patron seni işten atacak" uyarıları da ne yazık ki  etkili olmadı. Birçok kez oğlum Güney'e masaya oturup uzlaşmayı teklif ettiysem de masadan ilk kalkan hep o oldu. Dünya üzerinde ve hatta tarihte; patron olarak grevcinin kulu kölesi yalakası olunan, bütün şartları koşulsuz kabul edilen, buna rağmen grevi sürdürmekte ısrar eden tek grevci bebişler olsa gerek..

Grev olayı 3. ay ile 5.ay arasında görülebildiği gibi, kimininki 1 hafta kimininki 2 ay kadar sürebiliyor. Dilerim ki en kısa sürede tüm grevler sonlanır...Bebişler güzel güzel emmelerine devam eder..

Bizim için grev 1,5 ayın sonunda tam olarak bitmese de yavaşladı diyebiliriz. Bazen geri dönüşler olsa da şuan eski haline döndü denilebilir. Grev süresinde mama ile de beslenmeyi reddetti Güney. Aptamil, SMA, Similac vb birçok mamayı denedik ve hiçbirini beğenmedi beyfendi. En son markette 7TL civarı gayet ucuz ve daha önce adını hiç duymadığım Hero Baby diye bir mamayı denedik, çok iştahlı olmasa da, onu bir miktar içti. Fakat bu süreçte sütümde ciddi oranda azalma oldu. Şimdi emmek istediğinde grev öncesi günlerini arıyor bence...SMA mamasını sütüm yetmediği için tekrardan denedik. Yine çok iştahlı olmasa da zorda kalınca yiyor bu mamayı. Grevden bize kalan diğer bir durum ise memeyle kavga eder gibi homur homur elini kolunu çok fazla hareket ettirip beni yumruklama hareketleri yaparak emmeye devam etme oldu. (Resimdeki gibi parmağımı tutup homurdanması ise izlerken keyif aldığım performanslardan...)
Memeyle kavga mı ediyor karnını mı doyuruyor belli değil :) belkide istediği gibi çok süt gelmediği için hem emiyor hem söyleniyor modunda olabilir...Yapacak birşey yok...greve giden sonucuna katlanır...

Bu süreçte sütüm çok azaldığı için yenmesi içilmesi gereken süt yapan herşeyi denedikten sonra doktorumun da onayını alarak "Motilium" adlı bir ilaç kullandım. Aslında bu ilaç bir mide ilacı fakat yan etki olarak prolaktin hormonu salgılatıyor ve bu da sütünüzü arttırıyor. Ama sonuçta ilaç. Çok çaresiz kalmasam kullanmazdım ama mecbur kaldım, 1 ay kadar kullandım. bırakırken de yavaş yavaş azaltarak bırakmak gerekiyor. Birden bırakırsanız da sütünüz yine birden kesiliyor. İlacın Güney de ve ben de gözle görülür herhangi bir yan etkisi olmadı. Çok zorda kalan anneler için bir deneyim aktarımı olsun...

Grev sürecinde zaten az olan sütümün iyice azalması ve Güney'in mamalara karşı mesafeli olması sebebiyle ek gıdalara da (yoğurt ile) 4. ayda başladık. Şuan da ek gıdayla aranız nasıl derseniz, onun için de çok olumlu şeyler söyleyemeyeceğim. Bir hafta çok güzel yiyor öğünlerini, öbür hafta hiç yemek istemiyor. Ek gıda konusu hala üzerinde çalıştığımız bir konu. Elbette ki bu da yine başka bir postun konusu olacak kadar geniş bir içeriğe sahip...


Demem o ki sevgili okuyucu, grev gözünü korkutmasın, ilk yaşayan sen değilsin,
yalnız değilsin !!
Tam gaz emzirmeye devam...
Sana hiç geçmeyecek, "bu çocuk bir daha emmeyecek" gibi gelen günler geçecek...
Bir de nasıl oluyorsa aç aç uyuyor bu bebeler :))

Faydalandığım kaynaklar:
http://www.gurmebebek.com/anne-sutu-nasil-arttirilir--26557
http://www.gurmebebek.com/emme-grevi-88442
http://www.gurmebebek.com/emzirmede-rastlanilan-sorunlar-88443






4 yorum:

mutlu dedi ki...

Merhabalar ben aysegül benim kızım da 1,5 aydır grevde. Sütümü sagınca 2memrden 60ml gelio cok moralim bozuluyor. Siz ilacı nasıl günde kac tane kullandınız. Kızım ilk iki ay gelişimi çok iyiydi sütüm boldu hrp bu hıxı akıştan kaynaklanıyor. Lütfen bana yarfım edin çıkmazdayım ben de ankaradayım batıkentte oturuyorum

Unknown dedi ki...

Merhaba Ayşegül hanım, öncelikle kolay gelsin işiniz zor ama yılmayın herşeyin bir çözümü var. İleride kendinizi üzdüğünüze değmediğini anladığınızda çok hayıflanacaksınız. Benim o emmeyen günlerce aç uyuyup nasıl yaşadığına hayret ettiğim ve bu yazıya konu olan oğlum şu an 2.5 yaşında !
Maşallah herşeyi yerinde. Yani büyüyorlar :) ilk deneyim, tecrübesizlik panik olmaya çok elverişli bir ortam sunuyor biz annelere. Öncelikle sakin olun birşeyler illaki yiyecek ama öyle ama böyle denemekten vazgeçmeyin, hergün reddetse bile meme ve mamaları teklif etmeye devam edin.
İlaçla ilgili üzerinden çok uzun zaman geçtiği için günde kaç tane içtiğimi hatırlamıyorum sanırım bir adetti. Ama siz doktorunuza danışmadan ve kullanım şeklini öğrenmeden lütfen denemeyin. Sonuçta herkesin bünyesi farklı kronik rahatsızlıklar vb herşey olabilir, bende işe yarayan bu ilaç size olumsuz etki edebilir. Kaş yapalım derken göz çıkarmayalım :) Doktora bu öneriyle gidersiniz ve yorumuna göre hareket edersiniz. Zaten ilaç olduğu için benim de çok içime sinmemişti ve kısa sürede bırakmaya yönelmiştim.
Umarım greviniz kısa sürede sonlanır ve bebişinizle çok mutlu bol sütlü günleriniz olur. Sevgiler.

mutlu dedi ki...

Teşekkür ederim Fatoş hanım yorumunuz için. Aslında benim bu ikinci tecrübem bir kızım daha var 3 yaşında şimdi. İlk kızımı emziremedim süt az geldi biverona alıştı falan. Ikinci kızımda sütüm boldu ama böyle bir şekilde büyüyorlar ama evde ikinci bir çocuk olunca çok zor oluyo. Bi de ikisi de hasta oldular bebeğim zatürre oldu hastanede yattı. Offf off büyük kızımla da ilhilenemiyorum. İşte böyle kızım biberon ya da emzik almıyo öğürüyo ondan da sıkıntılıyım. İnş sizin dediğiniz gibi biter de bu grev bebegim güzel emiş sütü artırır. Hangi dr a gidiyodunuz Fatoş hanım? Size oğlunuzka güzel günler dilerim. Sevgiler..

Unknown dedi ki...

Merhaba Ayşegül hanım
Ben Güven Hastanesine gidiyordum o ilacı öneren çocuk doktoru Zehra hanımdı.Hala orda çalışıyor hastanenin internet sayfasından görebilirsiniz. Sevgiler.

 

TRİŞKADAN NAĞMELER Copyright © 2012 Design by Ipietoon Blogger Template